Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2020

Οι αλλαγές που έρχονται στις προσλήψεις στο Δημόσιo και τον ΑΣΕΠ

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών φέρνει σημαντικές αλλαγές  στον ΑΣΕΠ οι οποίες έχουν κωδικοποιηθεί σε 12 ερωτήσεις-απαντήσεις που παρουσιάζει ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής:

1 Τι θα περιλαμβάνει η υποχρεωτική γραπτή διαδικασία και ποιους υποψηφίους αφορά;

Οι γραπτές δοκιμασίες διεξάγονται ηλεκτρονικά, για το σύνολο των θέσεων μονίμου και ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικού των κατηγοριών εκπαίδευσης ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ αλλά και του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού, στα πρότυπα των Πανελληνίων εξετάσεων, σε συνεργασία του ΑΣΕΠ µε το υπουργείο Παιδείας και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Οι δοκιμασίες θα περιλαμβάνουν δύο διακριτά µέρη: εξέταση γνώσεων, δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας.

Η δήλωση συμμετοχής στις εξετάσεις των γνωστικών πεδίων (σε πόσα και ποια) εναπόκειται στη βούληση των υποψηφίων ανάλογα µε την προτίμηση θέσεων που έχουν δηλώσει (διαφορετικά γνωστικά πεδία π.χ. για πληροφορικούς, οικονομολόγους, νομικούς), ενώ η δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας θα είναι κοινή για όλους τους υποψηφίους ανά κατηγορία εκπαίδευσης.

2 Με ποιον τρόπο θα επιλέγεται «ο κατάλληλος άνθρωπος για την κατάλληλη θέση»;

Η αξιοκρατία εξειδικεύεται, προκειμένου να υποστηρίζει τις συγκεκριμένες προδιαγραφές της προς πλήρωση θέσης, δίνοντας έμφαση, κατά τρόπο ισόρροπο, στις γνώσεις, στις δεξιότητες, αλλά και στην προσωπικότητα του υποψηφίου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο πραγματώνεται η αρχή «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση».

Με βάση το περίγραμμα της θέσης που έχει αναρτήσει ο φορέας στο ψηφιακό του οργανόγραμμα, ο υποψήφιος θα εξετάζεται γραπτώς σε γνωστικά πεδία που θα σχετίζονται τόσο με γνώσεις γενικού περιεχομένου (π.χ. Βασικές Αρχές Οργάνωσης και Λειτουργίας του Κράτους και της Δημόσιας Διοίκησης), όσο και με πιο ειδικές γνώσεις σχετιζόμενες με την ειδικότητα της υπό πλήρωση θέσης (π.χ. Μακροοικονομία για θέση Οικονομικού).

Κατόπιν θα λαμβάνει μέρος σε δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας (δοκιμασία αριθμητικού συλλογισμού, δοκιμασία αφαιρετικής ικανότητας, προσαρμογής σε εργασιακό περιβάλλον και ενσωμάτωσης σε ομάδα κ.ά.), ώστε να σκιαγραφείται πλήρως το εργασιακό προφίλ του υποψηφίου. Ο υποψήφιος που εμφανίζει πιο αυξημένα τις γνώσεις και τις δεξιότητες που άπτονται των χαρακτηριστικών της προς πλήρωση θέσης θα προτάσσεται στον πίνακα διοριστέων.

Στο σημείο αυτό η αναγκαιότητα περαιτέρω ενίσχυσης του αντικειμενικού στοιχείου των διαδικασιών όπως έχει κατοχυρωθεί στο πέρασμα των ετών, επιτάσσει την πρόβλεψη συγκεκριμένων προσαυξήσεων για τα αυξημένα τυπικά προσόντα (π.χ. μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών, διδακτορικό δίπλωμα) ώστε οι τελικώς επιλεγέντες να είναι οι καλύτεροι των καλύτερων.

Εφόσον η υπό πλήρωση θέση είναι προδιαγεγραμμένη με εξειδικευμένες απαιτήσεις, οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι θα λάβουν μέρος και σε επιπρόσθετες διαγωνιστικές διαδικασίες οι οποίες ποικίλλουν ανά περίπτωση (π.χ. πρακτική δοκιμασία ή ψυχομετρικά τεστ).

Για το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό λόγω της κομβικής σημασίας του ρόλου του στη Δημόσια Διοίκηση, προβλέπεται, μετά τον γραπτό διαγωνισμό, συνέντευξη από πενταμελή επιτροπή με πλειοψηφία μελών του ΑΣΕΠ.

3 Πότε θα γίνεται συνέντευξη;

Η συνέντευξη υπάρχει και στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις, δηλαδή για το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό και για περιπτώσεις που η κύρια εργασία συνδέεται άμεσα με την ασφάλεια ζωής προσώπων (π.χ. ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας), κατόπιν αιτήματος του φορέα και έγκρισης του ΑΣΕΠ.

Ειδικά για το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό η συνέντευξη αποτελεί σήμερα το αποκλειστικό εργαλείο επιλογής και πραγματοποιείται από πενταμελή επιτροπή αποτελούμενη από δύο μέλη ΑΣΕΠ, δύο καθηγητές πανεπιστημίου συναφούς αντικειμένου και έναν εκπρόσωπο του φορέα.

Πλέον θα υπάρχει υποχρεωτική συμμετοχή στις γραπτές διαγωνιστικές διαδικασίες και εφόσον επιτυγχάνεται η απαιτούμενη βαθμολογία θα πραγματοποιείται συνέντευξη, η οποία θα προσμετράται σε ποσοστό 35%. Η συνολική εικόνα του υποψηφίου θα αποτυπώνεται από την επίδοση στη γραπτή εξέταση και τη συνέντευξη που θα συνδιαμορφώνει, αλλά δεν θα ανατρέπει άρδην την κατάταξη των υποψηφίων.

Επίσης, αυξάνονται τα μέλη του ΑΣΕΠ στην πενταμελή επιτροπή διενέργειας των συνεντεύξεων από δύο σε τρία, διατηρώντας τα δύο προερχόμενα από την ακαδημαϊκή κοινότητα μέλη.

4 Τι αλλάζει για τους ΑΜΕΑ;

Παραμένει η υπάρχουσα διαδικασία με σειρά προτεραιότητας, αλλά αυξάνεται το ποσοστό των προκηρυσσόμενων θέσεων από 10% που είναι σήμερα σε 12%, ενσωματώνοντας και το ποσοστό του ν. 2643/1998 του υπουργείου Εργασίας με υλοποίηση από τον ΟΑΕΔ.

5 Τι αλλάζει για τους πολύτεκνους;

Σήμερα οι πολύτεκνοι έχουν δύο «πύλες εισόδου» στο Δημόσιο:

Τον ν. 2643/1998 του υπουργείου Εργασίας με υλοποίηση από τον ΟΑΕΔ σε ποσοστό 2/8 του 5% επί των προκηρυσσόμενων θέσεων.

Τον ν. 2190/1994, όπως ισχύει, περί ΑΣΕΠ, όπου λαμβάνουν ποσοστό 15% επί των θέσεων.

Ομως, η διαδικασία δεν γίνεται σε ετήσια βάση και η τελευταία φορά που υλοποιήθηκε ήταν το 2014. Πλέον θα δίνεται προσαύξηση 5 μορίων, ενώ θα διασφαλίζεται ένα ελάχιστο ποσοστό της τάξης του 10% από τους πίνακες κατάταξης.

6 Τι αλλάζει για τους τρίτεκνους;

Σήμερα οι τρίτεκνοι έχουν επίσης δύο «πύλες εισόδου» στο Δημόσιο:

Τον ν. 2643/1998 του υπουργείου Εργασίας με υλοποίηση από τον ΟΑΕΔ σε ποσοστό 2% επί των θέσεων.

Τον ν. 2190/1994, όπως ισχύει, περί ΑΣΕΠ, όπου λαμβάνουν ποσοστό 10% επί των θέσεων.

Πλέον, ενοποιούνται όλες οι προκηρύξεις και προβλέπεται η πραγματοποίηση ενός μεγάλου διαγωνισμού. Οι τρίτεκνοι εντάσσονται στις διαγωνιστικές διαδικασίες χωρίς να αντιμετωπίζονται ως μειονεκτούντες σε σχέση με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες και επιπλέον τους δίνεται προσαύξηση 3 μορίων, ενώ διασφαλίζεται ένα ελάχιστο ποσοστό της τάξης του 5% από τους πίνακες κατάταξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου